|
- Introducere. Generalitati
Transportul si mediul socio-politico-economic:
- politicile publice;
- investitiile sectorului privat;
- baza industriala (constructia de autovehicule si nave);
- forta de munca;
- dezvoltarea economica;
- infrastructura pe scara larga - impact pe termen lung;
- impactul de mediu - sisteme durabile.
Triada: Tehnologii - Sisteme - Institutii
Componentele sistemelor de transport pot fi identificate dintr-o viziune interna:
- Infrastructura
1.1. Cai de rulare (cele cu scop special vs. cele cu scop general)
- autostrazi;
- cai ferate;
- canale navigabile;
- coridoare aeriene;
- conducte.
1.2. Terminale/Statii
- triaje;
- porturi pentru containere;
- aeroporturi;
- statii de autobus;
- gari.
2. Vehicule
- automobile;
- locomotive;
- vagoane;
- camioane;
- nave;
- avioane;
- containere.
Caracteristicile vehiculelor:
- rezistenta la coliziuni;
- gradul de automatizare;
- sursa de energie: interna vs. externa;
- greutate;
- materiale constructive;
- aerodinamica;
- emisii poluante;
3. Echipamente
- macarale pentru incarcarea containerelor;
- echipamente de intretinere pentru calea de rulare;
- echipamente pentru manevrarea bagajelor pe aeroporturi;
- vehicule pentru indepartarea zapezii.
4. Sisteme de propulsie
- motoare cu ardere interna;
- motoare diesel;
- motoare electrice;
- oameni;
- animale;
- gravitatie;
- vant;
- panouri solare;
5. Combustibili:
- Benzina;
- Gaze naturale;
- Motorina;
- Carbune;
- Electricitate (de exemplu cea provenita din arderea carbunilor);
- Electricitate (de exemplu cea provenita de la bateriile de la bordul vehiculului);
- Energie solara;
- Maree/ curenti;
- Vant.
6. Sisteme de control, comunicatii si localizare
6.1. Oameni:
- conducatori de vehicule;
- controlori (de exemplu controlorii de trafic din transportul aerian);
- dispeceri.
6.2. Tehnologie:
- semafoare;
- senzori (de exemplu bucle de detectie);
- sisteme de management al flotei de vehicule;
- vehicule automate;
- bloc de linie automat si circuite de cale (pentru transportul feroviar);
- sisteme de localizare cu GPS (Global Positioning System);
- sisteme inteligente de transport.
Componentele externe ale sistemelor de transport:
1. Autoritatile nationale si locale:
- taxe;
- siguranta transporturilor;
- reglementari financiare;
- intrari si iesiri de pe piata;
- monopoluri.
2. Competitia
- intramodala (o linie aeriana cu alte linii);
- intermodala (transportul feroviar vs. transportul rutier - cu camioane);
- banii consumatorilor (concurenta indirecta - de exemplu sa-si imbunatateasca locuinta sau sa plece intr-o calatorie);
- competitia sistem de comunicatie/transport;
3. Comunitatea financiara
- Echitate (accesul egal la resursele financiare si la costuri egale);
- Datorii.
4. Industria furnizoare
- constructorii de vehicule (autovehicule, avioane, nave si importanta lor in economia globala);
- constructorii de infrastructura (low-tech si high-tech);
- componente (electronice si materiale);
- cercetarea in domeniul transporturilor;
- asiguratori.
5. Actori implicati:
- persoane sau organizatii care nu sunt clienti sau furnizori, dar care sunt implicati: ecologisti, proprietarii de terenuri si case din vecinatatea aeroporturilor si autostrazilor, publicul larg (interesat de calitatea vietii, apararea nationala, dezvoltare economica ce pot fi imbunatatite prin sistemele de transport).
6. Clientii:
- constituie cel mai important element extern al sistemelor de transport.
- exista doua categorii mari de clienti pentru serviciile de transport: clientii pentru transportul de marfuri si cei pentru transportul de calatori;
|
|
Download cursul 1
|